Het kabinet heeft afspraken gemaakt met de telecombranche die de overstap naar een andere provider voor de consument nog makkelijker moet maken. Zo blijft het oude e-mailadres langer in de lucht en mag de levering van internet, televisie en vaste telefonie maximaal één werkdag onderbroken worden.

Geen obstakels meer bij overstap

Uit onderzoek blijkt dat consumenten twee redenen hebben die hen ervan weerhouden om over te stappen naar een andere provider voor internet, televisie en vaste telefonie. De eerste reden is dat het e-mailadres bij de huidige provider slechts één maand na de overstap beschikbaar blijft. De tweede reden is de angst dat de overstap niet soepel verloopt en zij meerdere dagen geen beschikking over internet, televisie en/of de telefoon hebben. Met de nieuwe maatregelen wil Mona Keijzer (Economische Zaken) deze obstakels wegnemen en de overstap naar een andere provider makkelijker maken.

Nieuwe maatregelen

De nieuwe maatregelen verplichten providers het e-mailadres van de klant na overstap nog een half jaar te faciliteren. Op die manier heeft de consument langer de tijd om de overstap naar een ander e-mailadres te regelen. Daarnaast zijn providers voortaan wettelijk verplicht om de daadwerkelijke overstap zonder langdurige onderbreking van de internetverbinding te realiseren. Consumenten mogen door een overstap niet langer dan één werkdag geen internet, tv en telefoonverbinding hebben.

Bewuste keuze voor provider stimuleren

Met de nieuwe maatregelen wil Keijzer de consument stimuleren over te stappen naar een andere provider. Aan de andere kant wil zij het grote aantal nieuwe providers een eerlijke kans bieden in de telecombranche. Er wordt dus naar een situatie toegewerkt waarin de consument bewuste keuzes kan maken tussen de verschillende telecomaanbieders zonder praktische obstakels die een overstap in de weg staan.