De aanschaf van een elektrische auto was jarenlang vooral weggelegd voor de zakelijke rijder die kan profiteren van een aantrekkelijk bijtellingstarief, maar daar is volgens de ANWB verandering ingekomen. De kosten van benzineauto’s en elektrische auto’s kruipen steeds dichter naar elkaar toe.

Elektrisch rijden financieel steeds aantrekkelijker

De ANWB vergelijkt elk jaar de kosten van een benzineauto met die van de elektrische auto. Er wordt daarbij niet alleen gekeken naar de aanschafkosten, maar ook naar de gebruikskosten en onderhoudskosten. Deze kosten worden omgezet naar een bedrag per kilometer per jaar. Dit jaar blijken deze kosten dichter bij elkaar te liggen dan ooit. Een benzineauto kost nu gemiddeld 56,4 eurocent per kilometer, terwijl de kosten voor een elektrische auto op 57 eurocent per kilometer neerkomen. Daarmee is de elektrische auto voor particulieren bereikbaarder geworden dan ooit.

Aanschafkosten nog steeds hoog

In vergelijking met een benzineauto is de elektrische auto nog steeds een stuk duurder in aanschaf. Dit bedrag wordt echter snel terugverdiend doordat stroom veel goedkoper is dan benzine. Bovendien kennen deze auto’s minder onderhoudskosten en betaal je minder voertuigenbelasting.

Meer keuze en toenemende actieradius

In vergelijking met vorig jaar hebben consumenten volgens de ANWB meer keuze gekregen bij de aanschaf van een elektrische auto. Er waren maar liefst 31 elektrische auto’s in de prijsklasse tot 50.000 euro. De actieradius van de elektrische auto is met een gemiddelde van 305 km op een volle accu ook fors toegenomen. In 2018 bedroeg deze nog slechts 205 km. De toenemende actieradius en het ruime assortiment maakt de elektrische auto voor meer mensen een goede optie.

Behoefte aan goedkopere elektrische auto’s

Ondanks de positieve beoordeling van de ANWB rijden er in Nederland slechts 153.000 elektrische auto’s rond. Twee keer zoveel als in 2019, maar nog altijd slechts een fractie van de ruim 9 miljoen auto’s in ons land. De aanschafprijs blijft voor veel mensen het grootste struikelblok. Het is noodzakelijk om kleinere en goedkopere elektrische auto’s op de markt te brengen om meer mensen over te halen elektrisch te gaan rijden. Het aanbod van elektrische auto’s in de A-klasse blijft te ver achter.

Aanschafsubsidie noodzakelijk om doelen van 2030 te halen

De overheid heeft zich als doel gesteld om de verkoop van auto’s die gebruikmaken van fossiele brandstoffen in 2030 te verbieden. Om dit te bereiken heeft de elektrische auto nog veel aan populariteit te winnen. De verkoop kan volgens de ANWB fors gestimuleerd worden met een aanschafsubsidie vanuit de overheid. In combinatie met een aanbod van elektrische auto’s in de A-klasse zal dit de verkoop zeker doen toenemen. Dit jaar was er al een kleine subsidiepot aanwezig, maar deze bleek veel te klein om aan de vraag te voldoen. Daarnaast is het ook goed wanneer er een tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s zal ontstaan die het ook voor mensen met een kleiner budget mogelijk maakt om een elektrische auto aan te schaffen.