Kan ik mijn huidige nummer behouden?

Samenvatting:

Kies bij het afsluiten van een nieuw sim-only abonnement voor de optie ‘overstappen met nummerbehoud’ als jij je huidige nummer wilt behouden. Je nieuwe provider zorgt er dan voor dat jij je oude telefoonnummer mee kunt nemen, dit is wettelijk geregeld. Om dit goed te kunnen doen, is het belangrijk dat jij je oude abonnement niet zelf opzegt. Je nieuwe provider regelt dit voor jou.

Benieuwd naar de beste sim only deals?

Kies je aantal minuten: Kies je aantal MB’s:

Benieuwd naar de beste sim only deals?

Kies je aantal minuten:
Kies je aantal MB’s:

Nummerbehoud is eenvoudig geregeld

Het is altijd mogelijk om je huidige telefoonnummer mee te nemen naar een andere provider, dit wordt nummerbehoud genoemd. Het is wel zo makkelijk als je na een overstap gewoon met hetzelfde nummer kunt blijven bellen. Op die manier hoef je geen nieuw nummer door te geven aan je familie, vrienden en collega’s. Je bespaart jezelf en anderen dus tijd en moeite. Bovendien blijf je ook bereikbaar voor contacten uit het verleden.

Nummerbehoud aangeven bij afsluiten

Wanneer je een nieuw sim-only abonnement afsluit, kun je aangeven dat je gebruik wilt maken van nummerbehoud. Je geeft je huidige nummer direct door aan de nieuwe provider. Je nieuwe provider zorgt ervoor dat je jouw huidige nummer mee kunt nemen. In de meeste gevallen is dit een gratis service, maar in enkele gevallen betaal je een kleine bijdrage voor nummerbehoud.

Zo raak je je telefoonnummer niet kwijt

Als je gebruik wilt maken van nummerbehoud, is het belangrijk dat je jouw huidige contract niet zelf opzegt. Je kiest er tijdens het afsluitingsproces voor om je nieuwe provider de overstap te laten regelen. De nieuwe provider zegt je huidige contract dan op en zorgt ervoor dat je nummerbehoud soepel verloopt. Als je zelf je abonnement opzegt, heb je grote kans dat je je nummer alsnog verliest. Ook wanneer je nu prepaid belt, regelt de nieuwe provider je nummerbehoud als je dit aangeeft op het moment van afsluiten.

Nieuw abonnement bij dezelfde provider

Loopt je abonnement af en wil je een sim-only abonnement bij dezelfde provider? Dan hoef je geen actie te ondernemen. Je huidige abonnement wordt automatisch omgezet in een sim-only abonnement dat maandelijks wordt verlengd. Je behoudt ook altijd je eigen telefoonnummer. Wil je de bundels of de contractperiode wijzigen nadat je abonnement is omgezet naar een sim-only abonnement? Dan kun je dit online regelen. Dit heeft geen invloed op je nummerbehoud.

Afsluiten sim-only abonnement met nummerbehoud

Het is heel eenvoudig om een sim-only abonnement met nummerbehoud af te sluiten. We zetten de juiste stappen voor je op een rijtje:

De maandpremie  Vergelijk de verschillende aanbieders en kies jouw beste deal
De totale premie  Sluit online je nieuwe sim-only abonnement af en kies daarbij voor de optie ‘overstappen met nummerbehoud’
De looptijd  Verstrek de nieuwe provider jouw gegevens, zoals de naam van je huidige provider, de einddatum van je abonnement, het telefoonnummer dat je mee wilt nemen en je simkaartnummer
De looptijd De nieuwe provider regelt de overstap. Zeg je huidige abonnement niet zelf op!
De looptijd Van de nieuwe provider ontvang je een simkaart. De provider informeert je over de datum waarop je sim-only abonnement ingaat en wanneer je nummer wordt overgezet.

Wanneer kan ik een sim-only abonnement met nummerbehoud afsluiten?

Vanaf 3 à 4 maanden voor het aflopen van je huidige contract kun je een sim-only abonnement met nummerbehoud afsluiten bij een andere provider. Houd hierbij ook rekening met de opzegtermijn die de provider hanteert, die bedraagt in de meeste gevallen een maand. Zeg in ieder geval je oude abonnement niet zelf op, dan loop je het risico dat je jouw telefoonnummer verliest.